+ 31 06 154 38 185
a@eyesonsuriname.com

China koopt invloed Westerse Pers

China koopt invloed Westerse Pers

China buys western press

Deel III


louisalim/guardian/eyesonsuriname

Amsterdam, 29 juni 2022– Edwards was, net als andere voormalige werknemers van Chinese staatsmediabedrijven, van mening dat het overgrote deel van zijn werk ging over binnenlandse signalering of telegrafieberichten die loyaliteit aan de partijlijn toonden om in de gunst te komen bij hoge functionarissen. Elke gedachte aan hoe zijn werk de internationale soft power-doelen van China bevorderde, kwam op een verre tweede plaats. Maar sinds Edwards in 2014 vertrok, begint Xinhua naar buiten te kijken; een teken hiervan is het bestaan van zijn Twitter-account – gevolgd door 11,7 miljoen mensen – ook al is Twitter in China verboden.

Regelrechte censuur is over het algemeen niet nodig bij de Chinese staatsmedia-organisaties, aangezien de meeste journalisten snel een idee krijgen van welke verhalen passend worden geacht en welke spin nodig is. “Ik erkende dat we zachte propagandamiddelen waren – maar niet in meer mate dan voor de BBC of al-Jazeera, en zeker niet zoals RT”, zei Daniel Schweimler, die twee jaar voor CCTV in Zuid-Amerika werkte. “We maakten altijd grapjes dat we geen inmenging van Peking of DC zouden hebben zolang de Dalai Lama nooit op bezoek zou komen.”

Toen de Dalai Lama in 2012 Canada kwam bezoeken, werd een journalist van het bureau van Xinhua in Ottawa, Mark Bourrie, in een compromitterende positie geplaatst. Op de dag van het bezoek kreeg Bourrie te horen dat hij zijn geloofsbrieven voor de parlementaire pers moest gebruiken om de persconferentie van de Tibetaanse spirituele leider bij te wonen, en om erachter te komen wat er was gebeurd in een vergadering achter gesloten deuren met de toenmalige premier, Stephen Harper. Toen Bourrie vroeg of de informatie in een stuk zou worden gebruikt, antwoordde zijn baas van niet. “Die dag voelde ik dat we spionnen waren”, schreef hij later. “Het was tijd om de grens te trekken.” Hij keerde terug naar zijn kantoor en nam ontslag. Nu een advocaat, weigerde Bourrie commentaar te geven op dit verhaal.

Zijn ervaring is niet ongebruikelijk. Drie afzonderlijke bronnen die vroeger bij de Chinese staatsmedia werkten, zeiden dat ze soms vertrouwelijke rapporten schreven, wetende dat ze niet op de nieuwslijn zouden worden gepubliceerd en alleen voor de ogen van hoge functionarissen waren. Edwards – die een dergelijk rapport schreef over de stadsplanning van Adelaide – zag het als “het laagste niveau van onderzoeksrapportage voor Chinese functionarissen”, in wezen op zeer laag niveau inlichtingen voor een overheidsklant.

Die verdwijnende dunne lijn tussen China’s journalistiek, propagandawerk, beïnvloedingsprojectie en het verzamelen van inlichtingen baart Washington zorgen. Medio september van dit jaar hebben de VS CGTN en Xinhua bevolen om zich te registreren onder de Foreign Agents Registration Act (Fara), die agenten die de belangen van buitenlandse mogendheden vertegenwoordigen in een politieke of quasi-politieke hoedanigheid verplicht om hun relatie te registreren, evenals hun activiteiten en betalingen. 

Onlangs werd de campagneleider van Donald Trump, Paul Manafort, aangeklaagd voor het overtreden van deze wet door zich niet te registreren als buitenlandse lobbyist in verband met zijn werk in Oekraïne. “Het is bekend dat Chinese inlichtingenvergaring en informatieoorlogvoering gepaard gaan met personeel van Chinese staatsmediaorganisaties”, merkte een congrescommissie vorig jaar op.


Making the Foreign Serve China” was een van de favoriete strategieën van voorzitter Mao, zoals belichaamd door zijn besluit om in de jaren dertig toegang te verlenen aan de Amerikaanse journalist Edgar Snow. Het resulterende boek, Red Star Over China, speelde een belangrijke rol bij het winnen van westerse sympathie voor de communisten, die het afschilderde als progressief en antifascistisch.
Acht decennia later is “het buitenland ten dienste van China maken” niet alleen een kwestie van insider-toegang bieden in ruil voor gunstige berichtgeving, maar ook van het gebruik van mediabedrijven met buitenlandse werknemers om de belangen van de partij te dienen. 

In 2012, tijdens een reeks persconferenties in Peking tijdens de jaarlijkse wetgevende macht, het Nationale Volkscongres, nodigden regeringsfunctionarissen herhaaldelijk vragen uit van een jonge Australische vrouw die ze niet kende aan de lokale buitenlandse correspondenten. Ze viel op door haar vloeiend Chinees en haar belachelijke vragen over softbal.


Het bleek dat de jonge vrouw, die Andrea Yu heette, werkte voor een media-outlet genaamd Global CAMG Media Group, met het hoofdkantoor in Melbourne. 

Opgericht door een lokale zakenman, Tommy Jiang, verhult de eigendomsstructuur van Global CAMG de band van het bedrijf met de Chinese staat: het is voor 60% eigendom van een in Peking gevestigde groep genaamd Guoguang Century Media Consultancy, die op zijn beurt eigendom is van de staatsomroep, China Radio International (CRI). Global CAMG, en een ander bedrijf van Jiang, Ostar, runnen ten minste 11 radiostations in Australië, dragen CRI-inhoud en produceren hun eigen Peking-vriendelijke shows om te verkopen aan andere gemeenschapsradiostations die gericht zijn op de grote populatie van Mandarijn-sprekers in Australië.

Einde deel III

Morgen deel IV


louisalim/guardian/eyesonsuriname

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *