+ 31 06 154 38 185
a@eyesonsuriname.com

China Financiert Westerse Pers

China Financiert Westerse Pers

China Press Propaganda 7

Arme landen vaak slachtoffer

Deel VII


louisalim/guardian/eyesonsuriname

Amsterdam 5 juli 2022– Een beeld van hoe Cusef heeft gewerkt om de berichtgeving over China binnen de VS te beïnvloeden, is te vinden in Fara-aanvragen van een PR-bureau dat sinds 2009 voor de stichting werkt. 

BLJ Worldwide, dat ook de Syrische Bashar al-Assad, de familie Gaddafi en Qatar’s WK-bod, organiseerde rondleidingen door journalisten en cultiveerde een aantal van wat het noemt “externe supporters” om positieve berichtgeving over China in de VS te verspreiden. Alleen al in 2010 was het doel van BLJ om gemiddeld drie artikelen per week in de Amerikaanse media te plaatsen, op locaties als de Wall Street Journal, waarvoor ongeveer $ 20.000 per maand werd betaald. In een memo van november 2017 somt BLJ acht aanbevolen externe supporters op die, zo beweerde het, “kunnen deelnemen door hun eigen opiniestukken te schrijven, Cusef te onderschrijven en mogelijk te spreken met geselecteerde media”. Fara-dossiers laten ook zien dat BLJ in 2010 besprak hoe invloed kon worden uitgeoefend op de manier waarop Amerikaanse schoolkinderen worden onderwezen over de veel bekritiseerde rol van China in Tibet. Na een bespreking van vier schoolboeken voor middelbare scholen, stelde BLJ voor “een sterk, feitelijk tegenverhaal te introduceren om de acties van China in de Tibetaanse Autonome Regio te verdedigen en te promoten”.

In de afgelopen tien jaar heeft Cusef zijn bevoegdheden uitgebreid en ambitieuze plannen voor culturele diplomatie geopperd om het Amerikaanse publiek te beïnvloeden. Volgens een memo van januari 2018 omvatte een van de plannen een plan om een Chinese “stad genaamd Gung-Ho in Detroit” te bouwen. De memo stelt voor om een heel stadsblok te herontwikkelen om Chinese innovatie te laten zien met behulp van ontwerpelementen uit beide landen, met een budget van $ 8-10 miljoen. De memo suggereert zelfs het opnemen van een reality-tv-show die de vooruitgang van de Gung-Ho-gemeenschap volgt als “een levende metafoor voor de belofte van de relatie tussen de VS en China”. Gezien de hachelijke toestand van Detroit, concludeert de memo: “Het zal heel moeilijk zijn voor de nieuwsmedia om kritisch te zijn over het project.”
Cusef reageerde op vragen over zijn activiteiten met een verklaring en zei: “Cusef heeft projecten ondersteund die de communicatie en het begrip tussen de volkeren van de VS en China verbeteren. Al onze programma’s en activiteiten werken binnen het kader van de wetten en we zetten ons volledig in om ons werk uit te voeren door de hoogste standaard van integriteit te handhaven.” BLJ reageerde niet op verzoeken om commentaar.

China’s actieve verkering met journalisten gaat veel verder dan korte studiereizen, maar omvat ook programma’s op langere termijn voor verslaggevers uit ontwikkelingslanden. Deze stappen werden geformaliseerd onder auspiciën van de China Public Diplomacy Association, opgericht in 2012. De doelstellingen zijn buitengewoon ambitieus: de opleiding van 500 Latijns-Amerikaanse en Caribische journalisten gedurende vijf jaar en 1.000 Afrikaanse journalisten per jaar tegen 2020.
Door deze regelingen worden buitenlandse verslaggevers niet alleen geschoold in China, maar ook in zijn kijk op journalistiek. Voor de Chinese leiders zijn journalistieke idealen zoals kritische berichtgeving en objectiviteit niet alleen vijandig, ze vormen ook een existentiële bedreiging. Een uitgelekte overheidsrichtlijn, bekend als document 9, definieert zelfs het uiteindelijke doel van de westerse media om “een opening te boren om onze ideologie te infiltreren”. Deze kloof in journalistieke waarden werd verder onderstreept in een reeks vorig jaar uitgegeven CGTN-video’s, waarin prominente Chinese journalisten niet-Chinese beoefenaars ervan beschuldigden te zijn “gehersenspoeld” door “westerse waarden van journalistiek”, die worden afgeschilderd als onverantwoordelijk en ontwrichtend voor de samenleving. Een Xinhua-redacteur, Luo Jun, pleit voor censuur en zei: “We moeten verantwoordelijkheid nemen voor wat we rapporteren. 

China Suriname

Als dat als censuur wordt beschouwd, vind ik het een goede censuur.”
Met zijn beurzen voor buitenlandse verslaggevers zet Peking zich in om een jonge generatie internationale journalisten op te leiden. Een huidige deelnemer aan dit programma is de Filipijnse journalist Greggy Eugenio, die een volledig betaalde mediabeurs afrondt voor verslaggevers uit landen die deelnemen aan China’s grote wereldwijde infrastructuurpush, het Belt and Road Initiative. Eugenio heeft 10 maanden lang gestudeerd en gereisd door China op georganiseerde reizen, en heeft ook zes weken stage gelopen bij de staatstelevisie. 

Twee keer per week volgt hij lessen over taal, cultuur, politiek en nieuwe media aan de Renmin University of China in Beijing, terwijl hij werkt aan een master in communicatie.

Einde Deel VII

Morgen deel VIII


louisalim/guardian/eyesonsuriname

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *