+ 31 06 154 38 185
a@eyesonsuriname.com

China beinvloedt Westerse Pers

China beinvloedt Westerse Pers

China Dragon claw

Deel IV

louisalim/guardian/eyesonsuriname

Amsterdam, 30 Juni 2022 — Het gebruik van buitenlandse radiostations om door de overheid goedgekeurde inhoud te leveren, is een strategie die de CRI-president jie chuan chu hai heeft genoemd, “een boot lenen om naar de oceaan te gaan”. In 2015 meldde Reuters dat Global CAMG een van de drie bedrijven was met een geheim netwerk van 33 radiostations die CRI-inhoud uitzenden in 14 landen. 

China's propaganda influencing western Press

Drie jaar later exploiteren die netwerken – waaronder Ostar – nu 58 stations in 35 landen, volgens informatie van hun websites. Alleen al in de VS wordt CRI-inhoud uitgezonden door meer dan 30 verkooppunten, volgens een strijdlustige recente toespraak van de Amerikaanse vice-president, Mike Pence, hoewel het moeilijk is om te weten wie er luistert of hoeveel invloed deze inhoud werkelijk heeft.
Peking heeft ook een vergelijkbare benadering van “geleende boten” gevolgd voor gedrukte publicaties. De door de staat gerunde Engelstalige krant China Daily heeft overeenkomsten gesloten met ten minste 30 buitenlandse kranten – waaronder de New York Times, de Wall Street Journal, de Washington Post en de UK Telegraph – om tussenvoegsels van vier of acht pagina’s met de naam China te publiceren Kijk, die zo vaak als maandelijks kan verschijnen. De supplementen nemen een didactische, ouderwetse benadering van propaganda; recente krantenkoppen zijn onder meer “Tibet heeft 40 jaar van glansrijk succes gekend”, “Xi onthult openstellingsmaatregelen” en – het minst verrassend van alles – “Xi prijst leden van de communistische partij van China.”

Cijfers zijn moeilijk te vinden, maar volgens een rapport krijgt de Daily Telegraph jaarlijks £ 750.000 betaald om de China Watch-insert één keer per maand te dragen. Zelfs de Daily Mail heeft een overeenkomst met het Chineestalige mondstuk van de regering, de People’s Daily, dat clickbait met een China-thema biedt, zoals verhalen over bruidsmeisjes over dodelijke drink sessies en een jonge moeder die haar peuter aan mensenhandelaren verkocht om cosmetica te kopen. 

Dergelijke deals voor het delen van inhoud zijn een factor achter de verbazingwekkende uitgaven van China Daily in de VS; het heeft sinds 2017 $ 20,8 miljoen uitgegeven aan Amerikaanse invloed, waardoor het de hoogste geregistreerde spender is die geen buitenlandse overheid is.
Het doel van deze “geleende boten”-strategie kan ook zijn om de inhoud geloofwaardig te maken, aangezien het niet duidelijk is hoeveel lezers daadwerkelijk de moeite nemen om deze gezwollen, propaganda-zware supplementen te openen. “Een deel ervan gaat echt over legitimatie”, stelt Peter Mattis. “Als het in de Washington Post verschijnt, als het in een aantal andere kranten over de hele wereld verschijnt, dan geeft het in zekere zin geloofwaardigheid aan die opvattingen.”

China Communist Party

In september 2019 bekritiseerde Donald Trump deze praktijk en beweerde dat China “valse berichten” pushte die bedoeld waren om zijn vooruitzichten bij de tussentijdse verkiezingen te schaden. Zijn woede was gericht op een China Watch-bijlage in het Des Moines Register in Iowa, bedoeld om de steun van boerenland voor een handelsoorlog te ondermijnen. Hij twitterde: “China plaatst eigenlijk propaganda-advertenties in het Des Moines Register en andere kranten, gemaakt om eruit te zien als nieuws. Dat komt omdat we ze verslaan op Trade, markten openen, en de boeren zullen een fortuin verdienen als dit voorbij is!”

China Press


 In het Xi Jinping-tijdperk is propaganda een belangrijke zaak geworden. 

In een toespraak in 2014 keurde propaganda-tsaar Liu Qibao deze aanpak goed en verklaarde dat andere landen met succes marktkrachten hebben gebruikt om hun culturele producten te exporteren. De druk om geld te verdienen met propaganda biedt slimme zakenmensen de mogelijkheid om op hoog niveau in de gunst te komen, hetzij door samen te werken met staatsmediabedrijven of door Chinese volmachten in het buitenland te financieren. De favoriete strategie is nu niet alleen “buitenlandse boten lenen”, maar ze gewoon kopen, zoals Anne-Marie Brady van de Universiteit van Canterbury heeft geschreven.

Het meest zichtbare voorbeeld hiervan kwam in 2015, toen de rijkste man van China de South China Morning Post (SCMP) verwierf, een 115 jaar oude krant uit Hong Kong die ooit bekend stond om zijn redactionele onafhankelijkheid en harde maar transparante rapportage. 

Jack Ma, wiens Alibaba e-commerce-imperium wordt gewaardeerd op $ 420 miljard, heeft suggesties niet ontkend dat hij door de autoriteiten van het vasteland was gevraagd om de aankoop te doen. “Als ik me druk moest maken over waar andere mensen over speculeerden, hoe zou ik dan iets voor elkaar krijgen?” zei hij in december 2015. Rond dezelfde tijd maakte de uitvoerend vice-voorzitter van Alibaba, Joseph Tsai, duidelijk dat de SCMP onder de nieuwe eigenaar een andere kijk op China zou bieden dan de westerse media: “Veel journalisten die met deze Westerse mediaorganisaties zijn het misschien niet eens met het bestuurssysteem in China en dat schaadt hun kijk op de berichtgeving. We zien de dingen anders, we vinden dat de dingen moeten worden gepresenteerd zoals ze zijn”, vertelde Tsai aan een interviewer.

Einde Deel  IV

Vervolg: Deel V


louisalim/guardian/eyesonsuriname

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.